Jak si (ne)vybírat pomůcku

Montessori pomůcky

Každý rodič při nákupu Montessori pomůcek musí řešit (zpravidla hned na začátku), jakou Montessori pomůcku dítěti koupit. Primárním rozhodovacím kriteriem by měl být věk dítěte a jeho dosavadní zkušenost s Montessori pomůckami, na kterou by se mělo navázat – podrobněji viz. Systematizace pomůcek, kde naleznete pomocnou ruku, kterou jsme pro vás připravili.
Na tomto místě bychom se chtěli zaměřit na to, v čem dělají rodiče při výběru Montessori pomůcky nejčastěji chyby. Mezi mylné důvody výběru dané pomůcky se může např. řadit fakt, že:

  1. Pomůcka patří k nejprodávanějším Montessori pomůckám

    Říkáte si, že pomůcka asi musí být dobrá a velmi oblíbená, když ji kupuje tolik lidí a že asi neuděláte velkou chybu, když se k této skupince taky přidáte. Pozor! Prodávanost pomůcky však nemusí vůbec souviset s její užitečností pro rozvoj dítěte, ale mnohem častěji souvisí spíše s jednoduchostí jejího používání, designem apod. Mezi nejprodávanější pomůcky se zpravidla dostanou ty, u kterých intuitivně cítíte, jak se s nimi dá pracovat – tzn. ty nejjednodušší. V momentě, kdy práce s pomůckou vyžaduje detailnější znalosti (aby byla využita kompletně její pokročilejší funkčnost v několika speciálních cvičeních) a k těmto znalostem je obtížné se dostat, nenajdete zřejmě tyto pomůcky mezi nejprodávanějšími. Možná je tomu škoda, protože jsou zpravidla těmi nejzajímavějšími.

  2. Pomůcka se mi líbí, vypadá hezky a jednoduše

    Přestože pomůcka vypadá na první pohled hezky či jednoduše, měli byste ji kupovat pravděpodobně úplně kvůli něčemu jinému – aby podpořila rozvoj vašeho dítěte. Méně informovaní rodiče někdy nakupují pomůcky podle tohoto ohledu a tím pádem zpravidla s pomůckou ani nepracují podle původně zamýšlených principů. Růžovou věž využívají jako kostky na „pouhé“ stavění věže, sady z perlového materiálu považují za pěknou sadu korálků pro děvčata na hraní, aniž by věděli, že jde o ohromný základ výuky matematiky apod. (viz též použitelnost a cena pomůcek). Nenechte se zmást vzhledem či zdánlivou jednoduchostí pomůcek, při skutečně detailní znalosti práce s nimi zjistíte, kolik zajímavých cvičení postupně zvyšující nároky na dítě, je s ní připraveno.

  3. Dítě si s pomůckou hezky vyhrálo u kamaráda, ve školce apod.

    Je sice příjemný fakt, že si dítě s pomůckou dokázalo hrát, nicméně je potřebné vědět, jak adekvátní je pomůcka věku dítěte a jeho zkušenostem. Podívejte se, jak pomůcka koresponduje s fází dítěte a kterým pomůckám jeho rozvoj odpovídá (podrobněji viz. Fáze rozvoje či Systematizace pomůcek. Výběrem jednoduché pomůcky dítě nebudete příliš rozvíjet a naopak složitější pomůcka jej zatím nemusí příliš bavit nebo nedokáže využít její skutečný potenciál i např. z důvodu neznalosti práce s pomůckou.